Przejdź do treści

Power Query & Excel – łączenie kilku plików Excel według kolejności kolumn

Połączymy dane z wielu plików Excela w jedną spójną tabelę danych. Zakładamy w tej metodzie, że nazwy kolumn w plikach różnią się miedzy sobą, ale są ułożone w takiej samej kolejności. Użyjemy do tego standardowych nazw kolumn nadawanych przez Power Query: Column1, Column2, Column3.

Jest to skuteczna metoda, jeżeli spełniamy poniższe założenia:

  • Nazwy kolumn są w różnych wierszach
  • Kolejność kolumn z danymi jest taka sama np. w pierwszej kolumnie w każdym pliku jest kolumna „Data” o różnym nazewnictwie

Wczytywanie plików do edytora Power Query

  1. Utwórz pusty skoroszyt Excela.
  2. Wykonaj poniższe kroki, aby zaimportować dane z folderu
    • Z karty Dane kliknij w Nowe zapytanie
    • Następnie wybierz opcję Z pliku
    • Z folderu
  • Wskaż folder z plikami
  • Kliknij w przycisk Otwórz

Otworzy się okno z aktualną listą plików z folderu.

  • Kliknij w przycisk „Przekształć dane”. Po chwili pojawi się edytor Power Query z wczytanymi plikami z folderu.

Po załadowaniu plików z folderu edytor Power Query powinien pojawić się w podobnej konfiguracji:

Więcej informacji na temat załadowywania plików z folderu do edytora Power Query znajdziesz tutaj:

Zmiana nazwy kolumny

  1. Zmień nazwę kolumny [Name] na [nazwa pliku]

Usuwanie zbędnych kolumn

Usuniemy niektóre kolumny, aby widok z danymi był bardziej czytelny.

  1. Zaznacz z przyciśniętym CTRL kolumny: [nazwa pliku] i [Content].
  2. Następnie Kliknij PPM, na jakąś z zaznaczonych kolumn i wybierz opcję „usuń inne kolumny”.

Dane prezentują się następująco

Zwracanie zawartości skoroszytu funkcją Excel.Workbook()

  1. Dodaj kolumnę niestandardową o nazwie „ex
  • w pasku formuły wpisz funkcję
Excel.Workbook([Content])

Funkcja przekształca typ „Binarny” na typ „Table”. Power Query zwróci nam kolumnę [ex] z typem Table. Wewnątrz tej struktury są takie dane jak: nazwy arkuszy, źródła danych i inne informacje o plikach Excela

Rozwijanie danych z kolumny [ex]

  1. Kliknij w ikonę strzałek w prawym narożniku kolumny [ex], aby rozwinąć kolumny
    • Zaznacz na liście wszystkie kolumny
    • Odznacz opcję „Użyj oryginalnej nazwy jako prefiksu” (odznaczona opcja nie dodaje nazwy „ex.” przed nazwą każdej rozwiniętej kolumny. Zaznaczona opcja dodaje takowy tytuł)
    • Zatwierdzić wybór przyciskiem „ok”

Dane prezentują się następująco

Więcej informacji na temat funkcji Excel.Workbook() znajdziesz tutaj:

Filtrowanie kolumn

  1. W kolumnie [Name] pozostaw tylko arkusze: 2016, 2017, 2018, 2019. Tam znajdują się docelowe dane.
    • Kliknij w ikonę strzałki obok nazwy kolumny [Name]
    • na liście danych zaznacz nazwy: 2016, 2017, 2018, 2019
    • zatwierdź wybór przyciskiem „ok”

Usuwanie zbędnych kolumn

Usuniemy niektóre kolumny, aby widok z danymi był bardziej czytelny

  1. Zaznacz z przyciśniętym CTRL kolumny: [nazwa pliku], [Name] i [Data]. Następnie Kliknij PPM, na jakąś z zaznaczonych kolumn i wybierz opcję „usuń inne kolumny”.

Dane prezentują się następująco

Analiza struktury danych

W Kolumnie [Data] mamy wszystkie dane z wybranych arkuszy. Na podglądzie minitabelki:

  • Nazwy kolumn mamy w pierwszym rzędzie, ponieważ nad docelowymi tytułami kolumn nie ma żadnych komentarzy, zbędnych informacji itd.
  • kolejność kolumn o takim samym przeznaczeniu w każdej minitabelce jest identyczna,
  • nazwy kolumn w pierwszym wierszu różnią się wielkością liter

W tej metodzie pozostawimy standardowe tytuły kolumn nadawane przez Power Query: Column1, Column2, Column3 itd. Połączymy dane przy użyciu tych tytułów. Ta metoda ma sens i działa poprawnie tylko wtedy, jeżeli spełniamy powyższe założenia i wiemy, że w każdej minitablce kolejność kolumn o tym samym przeznaczeniu jest identyczna.

Rozwijanie kolumn

  1. Kliknij w ikonę strzałek, która znajduje się obok nazwy kolumny [Data]
    • Zaznacz wszystkie kolumny, aby wyodrębnić dane z minitabelek
    • Odznacz opcję „Użyj oryginalnej nazwy kolumny jako prefiksu„. Zaznaczona opcja dla każdej rozwiniętej kolumny dodaje prefiks „Data.
  •  zatwierdź wybór przyciskiem „OK”

Dane z plików zostały skonsolidowane. W pierwszym wierszu i na pewno jeszcze w kolejnych znajdują się tytuły kolumn z każdego pliku. Dzieje się tak, bo połączyliśmy dane z plików standardowymi nazwami kolumn (Column1, Column2…).

Należy je wyfiltrować, ale zanim to zrobisz ustal nowe nazwy kolumn.